TATU on taiteilija tai tutkija joskus jopa molempia.

TATUSOTU on lyhennelmä sanoista "taiteilijoiden ja tutkijoiden sosiaaliturva" vaikka toisinaan on tuntunut siltä, ettei sellaista ole olemassakaan.

TATUSOTU-blogi on tatusotu-asioihin keskittyvä foorumi, jonne kerätään mm. TATUjen tapauskertomuksia ja muuta aiheeseen liittyvää materiaalia: tiedotteita, kutsuja, lehtileikkeitä, uutisia tatusotu-rintamalta...

TATUSOTU-työryhmä on TATUSOTU-blogia ylläpitävä ja tatusotu-asioihin parannuksia ajava työryhmä, joka perustettiin joulukuussa 2006. TATUSOTU-blogia ylläpitävät tutkijat Outi Alanko-Kahiluoto, Martti-Tapio Kuuskoski, Laura Lindstedt ja Pajari Räsänen. Työryhmään kuuluvat heidän lisäkseen kuvataiteilija Nella Keskisarja ja teatteriohjaaja Atro Kahiluoto.

TATUSOTUrit on eräänlainen TATUSOTU-blogin "takahuone" tai "lisäsiipi", jonne on talletettu TATUSOTU-blogiin liittyvää (esimerkiksi runsaasti tilaa vievää) lisämateriaalia. TATUSOTUrit-blogiin kuljetaan tavallisesti TATUSOTU-blogin kautta, mutta sinne voi eksyä myös takaovesta.

Jos haluat takaisin TATUSOTU-blogiin, paina vaikkapa tästä linkistä. Jos taas "eksyit" TATUSOTUrit-blogiin muualta kuin TATUSOTU-blogin kautta, kannattaa käydä tutustumassa myös tuohon takahuoneen eteiseen osoitteessa tatusotu.blogspot.com.

torstai 26. huhtikuuta 2007

Tapauskertomus: monialaisuudesta rangaistaan

Tässä Sirpa Kärkkäisen tapauskertomus kokonaisuudessaan (jatkoa tästä TATUSOTU-blogin kirjoituksesta), sekä siihen liittyvää "viranomaiskirjeenvaihtoa".

(L.L.)

* * *

Syksyllä 2003 olin töissä kolmessa eri työpaikassa. Työpaikat olivat Adecco, Espoon Työväenopisto ja Vantaan aikuisopisto. Sen lisäksi opiskelin Helsingin yliopistossa, jossa suoritin italialaisen filologian maisterin tutkintoa ja opettajaopintoja. Työtunteja kertyi viikossa 20-30:een, sillä olin tekemässä graduani. Lisäksi minulla oli ja on edelleen toiminimi, jolla myyn kuvituksiani ja sarjakuviani. Tuohon aikaan minulla oli kuitenkin niin paljon opiskelun ja muun työn teon kanssa puuhaa, että myin yhden sarjakuvapaketin Sydänliitolle vuoden 2003 lopussa, jonka laskutin muistaakseni vuoden 2004 alussa. Sitä ennen en ollutkaan myynyt mitään kahteen vuoteen enkä sen jälkeenkään yli vuoteen, sillä muut työt veivät niin paljon aikaa.

Marraskuussa 2003 sain ilokseni tietää, että olen raskaana. Joulukuussa lopetin työt Vantaan aikuisopistossa, jossa olin vetänyt yhtä kurssia. Samalla lopetin myös työt Adeccolla, jossa olin ollut töissä 15-25 tuntia viikossa. Jatkoin vain yhtä kurssia Espoon Työväenopistossa ja päätin keskittyä lopputyön valmiiksi tekemiseen ennen lapseni syntymää. Sainkin pro graduni valmiiksi kesällä ja tyttäreni syntyi elokuussa. Valmiit maisterin paperit hain Helsingin yliopistosta marraskuussa 2004. Sitten keskityin olemaan täysipäiväisesti äiti vuoden ajan.

Keväällä 2005 hain ahkerasti opetustyötä, mutta sillä kertaa ei tärpännyt. Päätimme laittaa lapsemme kuitenkin hoitoon, sillä hyvä hoitopaikka oli löytynyt. Ajattelin, että voisin vuoden ajaksi saada vaikka pätkätöitä toimistoalalta, sillä olinhan tehnyt toimistotöitä opiskelun ohessa jo kolme vuotta Adeccon kautta. Ikävä kyllä sekään naru ei vetänyt: töitä ei löytynyt niin mistään. Tyttäremme oli kuitenkin hoidossa ja laskut juoksivat. Oli nöyrryttävä ja mentävä työvoimatoimistoon pyytämään työttömyyskorvausta.

Kuten näistä papereista näkyy, asiani käsiteltiin kuitenkin tosi yliolkaisesti. Pitkä työhistoria nollattiin (en ollut muka edes kymmentä kuukautta töissä ennen työttömäksi jäämistäni) ja toiminimi, jolla olin myynyt yhden kuvituksen, tekikin minusta päätoimisen yrittäjän. Suutuin ihan hirveästi. Koska aikaa oli, tein valituksen, johon keräsin kaikki tositteet työsuhteistani kahden edeltävän vuoden ajalta sekä tositteen verohallituksesta, josta näkyi, että olin todellakin myynyt vain tuon yhden kuvituksen tammikuussa 2004. Kuvituksesta olin saanut tuloja 500 euroa ja palkkatuloni olivat noin 14 000 euroa samaiselta ajanjaksolta. Päätös oli siis tosi epäoikeudenmukainen.

Asia jauhautui byrokratian rattaissa noin puoli vuotta ja sitten päätös oikaistiin. Samalla olin kuitenkin ehtinyt jo valittaa tasa-arvovaltuutetulle sekä kansanedustaja Susanna Rahkoselle, jonka avustaja otti minuun yhteyttä ja kertoi Rahkosen harkitsevan välikysymyksen tekoa tapauksestani eduskunnassa.

Tuohon aikaan olin kuitenkin jo töissä BTJ:ssä ja koin, että oikaistu päätös minun osaltani riitti.

Nyt kun taiteilijoiden ja tutkijoiden sosiaaliturvasta on alettu puhua enemmänkin, haluaisin kuitenkin tuoda tämän tapauksen esiin. Minusta se kuvaa hyvin sitä turvatonta asemaa, joka kuva-taiteilijalla/tutkijoilla ja pätkätyöläisillä on. Mitä moninaisempi on ihmisen ammattikuva, sen varmempaa näyttää olevan täysin mielivaltainen kohtelu sosiaaliturva-asioissa. Palkkatyöllä hankittu työttömyysturva evätään automaattisesti, jos vain siihen näyttää olevan minimaalisempiakin perusteita.

Tämä asia kiinnostaa minua jatkossakin edelleen, sillä elän tätä moninaista ammattikuvaa koko ajan ja sen turvattomuus huolettaa minua äitinä ja huoltajana.

Kesällä 2005 sain onnekseni kuvittaa kokonaisen kirjan ja tänä keväänä olen kuvittanut ja taittanut jo toisen. Samalla neuvottelemme kolmannesta teoksesta. Piirrän myös sarjakuvaa "Lapsen kanssa" Pikkuväki-lehteen ja olen piirtänyt sitä nyt vuoden 2006 alusta lähtien. Samalla kuitenkin opetan italiaa Helsingin opetusviraston alaisuudessa (olenhan nyt pätevä opettaja) sekä Helsingin aikuisopistossa. Opiskelut myös jatkuvat edelleen - pätevöidyn tällä hetkellä TAIK:in muuntokoulutuksessa myös kuvaamataidonopettajaksi.

Tässä tilanteessa tiedän varmaakin varmemmin sen, että jos jäisin työttömäksi, en todellakaan saisi tukea mistään. Siitäkään huolimatta, että toiminimeni tuotto ja palkkatöiden palkka verotetaan yhteen. Siitäkään huolimatta, että kuulun työttömyyskassaan. Siitäkään huolimatta, että palkkatyöni ylittävät toiminimen tuoton. Siitäkään huolimatta, että työhistoriani on pitkä.

Kaikesta tästä päättelen, että asioissa olisi todella paljon korjaamisen varaa. Ahkeruudesta ei taiteilijoita palkita, tosiasialliset olosuhteet pyritään vääristämään joksikin muuksi, kunhan vain saadaan evättyä oikeus normaalin palkkatyön tuottamaan sosiaaliturvaan.

Ironisen huvittavaa tässä tilanteessa on myös liikevaihtoveron laskutusperiaate. Sarjakuvasta ja kuvituksista verotetaan 22 prosenttia, niin kuin muistakin tuotteista ja palveluista. Ne kun eivät nääs ole verovirkamiehen mielestä taidetta. Muilla taideluomilla, joiden olemuksen laadun ja sisällön tietysti taas arvioi verottaja, on alhaisempi, kahdeksan prosentin liikevaihtovero.

Valtio on siis päätellyt suuressa viisaudessaan, että jos on olemassa taidetta, jolla on valmiit myyntikanavat, niin vero otetaan maksimaalisena. Jos taas taiteilija tarvitsisi työnsä oikeuttamaa sosiaaliturvaa, niin valtio vetäytyykin vastuusta... Minusta olisi vähintäänkin oikeutettua, että graafisen teollisuuden tuottama liikevaihtoveron tuotto kohdistettaisiin korvamerkittynä taiteilijoiden sosiaaliturvan kustannuksiin. Se tuotto on melkoinen, ja sillä rahasummalla voisi hyvinkin paikata nämä surkeat pikkusummat, joita työvoimaviranomaiset tuntuvat puolustavan kuin omaa rahakukkaroaan. Ja tulisipa samalla esille sekin seikka, että eivät taiteilijat suinkaan tuota vain kustannuksia, vaan kysymys on siitä, kuinka kakku jaetaan.

Sirpa Kärkkäinen

* * *

TÄSSÄ vielä otteita SirpaK:n paperisodasta, joka syttyi yhdestä myydystä taideteoksesta:










Ei kommentteja:

Tuva Korsström: "Kultur som varumärke och exportvara" (HBL 12.3.2007)

För en dryg vecka sedan släpptes ett förslag till utvecklingsprogram för Finlands kulturexport under åren 2007 2011. Rapporten, som går under det hurtfriska namnet Kultur på export? JAVISST! , är ingen rutinpromemoria. Förslaget går ut på att sammanlagt 228 miljoner euro kanaliseras till utvecklingsprogrammet under den aktuella perioden. Av den summan skulle 64 miljoner euro vara nya resurser. Undervisningsministeriets årliga anslag för export och internationell verksamhet skulle till exempel fördubblas från tio till tjugo miljoner euro.

I expertgruppen bakom förslaget är såväl undervisnings- och utrikesministeriet som finans-, handels- och industri-, arbets- och inrikesministeriet representerade. Det är alltså en auktoritativ församling som målar upp följande vision av finländskt kulturliv år 2011, då miljonsatsningen förhoppningsvis haft effekt: Kulturexporten har blivit en erkänd del av den finska exportverksamheten. Kulturexportens värde har åtminstone tredubblats och de kreativa sektorerna har medfört mångfald i vårt lands näringsstuktur och förbättrat sysselsättningen.

Jämfört med tidigare är kulturen en avgjort tydligare del av Finlandsbilden och varumärket Finland. Den ekonomiska välfärden bland de individer och grupper som är verksamma på kulturfältet har förbättrats tack vare exporten. Kulturexporten uppgår för närvarande till 100 150 miljoner euro per år. Om fyra år skulle summan alltså ha höjts till cirka 500 miljoner euro.

Den föreslagna, massiva satsningen på kulturexport kan ses som kulturminister Saarelas viktigaste testamente till den nya regeringen. Initiativet följer Lissabonfördragets strategi som syftar till att stärka EU:s inre marknad och innan utgången av 2010 göra EU:s företag till världens mest konkurrenskraftiga. Inom EU har kultursektorns lönsamhet vuxit kraftigt under de senaste åren; dess tillväxt har varit över 12 procent snabbare än den allmänna ekonomiska tillväxten inom unionen.

Finland, som är ett litet språkområde och har ett litet publikunderlag, har hittills inte följt den växande trenden, med några få undantag som närmast återfinns inom popmusiken, filmen och spelproduktionen. Man kan förmoda att just de internationellt och kommersiellt gångbara kulturyttringarna musik, film, spel och eventuellt design kommer att bli speciellt prioriterade områden i den nya exportsatsningen. Rapporten innehåller inte desto mindre en mängd konkreta förslag för alla kulturformer. För litteraturens del föreslås till exempel bättre exportåtgärder för facklitteratur, barnböcker och serier samt en synlig insats vid Frankfurtmässan med Finland som temaland år 2011. En växande kulturexport tjänar uppenbarligen minst två syften. Dels rör det sig om ekonomi, dels om prestige det som i den finskspråkiga rapporten betecknas med ordmonstret Suomi-brändäys . För Finlandsbilden är också en begränsat lönsam export av elitkultur en framgång. Våra utrikesbeskickningar som hittills koncentrerat sin kulturverksamhet mest på den här typen av export kommer i framtiden antagligen också att få promovera masskultur.

Kulturexporten är alltså något som under de närmaste åren kommer att skapa synergi mellan olika ministerier och näringslivet, och som förväntas ge undervisningsministeriet kännbart ökade anslag för internationell verksamhet. Men kommer satsningen i motsvarande grad att öka anslagen för själva substansen: den verksamhet som konstnärerna själva utövar?

Rapporten betonar att man bör söka en lösning på copyrightfrågor och den beskattningsproblematik som uppstår på grund av konstnärernas ojämna inkomster.

Ökad kulturexport ökar också de vanligtvis kortvariga toppinkomsterna för artister av typ Lordi, som emellertid redan om några år kan ha försvunnit från världsarenorna.

Exportentusiasmen inom statsförvaltningen kan leda till positiva synergieffekter men också till byråkratiskt dubbelarbete. Förhoppningsvis äter undervisningsministeriets nygrundade exportavdelning inte upp de redan nu njugga anslagen för sakkunniga och erfarna äldre aktörer på fältet, som informationscentren Fili, Frame och Design Forum och Finlands kulturinstitut världen över.

Tuva Korsström

09-1253 229, tuva.korsstrom@hbl.fi

VECKANS FIGUR

Ett inte alldeles perfekt stipendiesystem

Finland har, som en typisk nordisk välfärdsstat med liten hemmamarknad, ett statligt stödsystem för konstnärer. År 2005 åtnjöt 551 konstnärer statens arbetsstipendier, vilket utgör tre procent av landets hela konstnärskår.

Konstnärsstipendierna är skattefria och år 2005 gav de en årsinkomst på 14 782 euro. Samma år uppgick hela summan för konstnärsstipendier till 7,3 miljoner euro eller omkring två procent av statens konst- och kulturbudget.

Av veckans figur framgår det vilka konstnärsgrupper som är de största mottagarna av stipendier. Det är dessa konstnärer som har de största svårigheterna att kombinera sin konstutövning med andra förvärvsinkomster och som heller inte kan få sin utkomst på sin konst, hur kvalitativt högtstående den än må vara.

På senare tid har konstnärerna och forskarna som drabbas av liknande missförhållanden riktat uppmärksamheten på att stipendiesystemet lämnar dem utanför pensionsskyddet och alla former av socialskydd. Ett lagförslag som skulle ha åtgärdat missförhållandena förföll i höstas eftersom det ansågs för dyrt både för statliga, kommunala och privata stipendiefinansiärer. Lagförslaget skulle ha krävt en höjning på 25 procent av de statliga stipendieanslagen, alltså en betydligt lägre summa än det föreslagna export­tillägget på 10 miljoner euro (se ovan).

Tuva Korsström

[Figurens rubrik:]

Mottagare av statens konstnärsstipendier 2002-2005

[Figurens text:]

Bildkonst 22%

Teater 12%

Fotografi 4%

Cirkus 1%

Musik 17%

Arkitektur 4%

Film 6%

Hantverk. design 6%

Kritik 3%

Dans 5%

Litteratur 20%

Källor: Pauli Rautiainen: Taiteilija-apurahajärjestelmän toimivuus ja koettu vaikuttavuus. Taiteen keskustoimikunta. www.tatusotu.blogspot.com

Matti Apunen: "Artistin apea valitus" (Aamulehti 11.3.07)

Matti Apunen: "Artistin apea valitus" (Aamulehti 11.3.07)