TATU on taiteilija tai tutkija joskus jopa molempia.

TATUSOTU on lyhennelmä sanoista "taiteilijoiden ja tutkijoiden sosiaaliturva" vaikka toisinaan on tuntunut siltä, ettei sellaista ole olemassakaan.

TATUSOTU-blogi on tatusotu-asioihin keskittyvä foorumi, jonne kerätään mm. TATUjen tapauskertomuksia ja muuta aiheeseen liittyvää materiaalia: tiedotteita, kutsuja, lehtileikkeitä, uutisia tatusotu-rintamalta...

TATUSOTU-työryhmä on TATUSOTU-blogia ylläpitävä ja tatusotu-asioihin parannuksia ajava työryhmä, joka perustettiin joulukuussa 2006. TATUSOTU-blogia ylläpitävät tutkijat Outi Alanko-Kahiluoto, Martti-Tapio Kuuskoski, Laura Lindstedt ja Pajari Räsänen. Työryhmään kuuluvat heidän lisäkseen kuvataiteilija Nella Keskisarja ja teatteriohjaaja Atro Kahiluoto.

TATUSOTUrit on eräänlainen TATUSOTU-blogin "takahuone" tai "lisäsiipi", jonne on talletettu TATUSOTU-blogiin liittyvää (esimerkiksi runsaasti tilaa vievää) lisämateriaalia. TATUSOTUrit-blogiin kuljetaan tavallisesti TATUSOTU-blogin kautta, mutta sinne voi eksyä myös takaovesta.

Jos haluat takaisin TATUSOTU-blogiin, paina vaikkapa tästä linkistä. Jos taas "eksyit" TATUSOTUrit-blogiin muualta kuin TATUSOTU-blogin kautta, kannattaa käydä tutustumassa myös tuohon takahuoneen eteiseen osoitteessa tatusotu.blogspot.com.

torstai 8. maaliskuuta 2007

Juha-Pekka Väisänen (Skp, Helsinki)

Hyvä kansanedustajaehdokas!
Toivoisin Teiltä vastauksia alla olevaan kolmeen kysymykseen:

1) Mitä olisi tehtävä, jotta taiteilijat ja tutkijat sekä muut kulttuurialan pätkätyöläiset eivät putoaisi työttömäksi jäätyään työttömyysturvan ulkopuolelle? Näiden ammattien harjoittaja voi nykyisin jäädä kokonaan ilman työttömyysetuutta sillä perusteella, että työvoimaviranomaiset rinnastavat hänet yrittäjään, joka "työllistyy omassa työssään".

VASTAUS:

Taiteilijat, tutkijat, pätkätyöläiset - kaikki kansalaiset tarvitsevat perusturvaa elämään. Mitä se perusturva sitten tarkoittaa? Pysyvää asuntoa, jokapäiväistä ruokaa ja mahdollisuutta ylläpitää ihmissuhteita. Aletaan verottaa pörssikauppaa, nostetaan yritysten voittojen ja pääomien verotusta parilla prosentilla keskieurooppalaiselle keskitasolle niin voimme turvata kaikille köyhille, työttömille, eläkeläisille, opiskelijoille ja niille jotka eivät voi olla työmarkkinoiden palveluksessa siis meille kaikille taiteilijoille oikeuden verottomaan 800 euron perusturvaan. Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen tutkijoiden ja Kansan eläkelaitoksen erikoistutkijoiden laskelmien mukaan 800 euron perustulon malli on täysin mahdollinen.

Taiteilijoiden ja tutkijoiden erikoisasema pitää tunnustaa. Virheellinen tulkinta taiteilijan työstä yksityisyrittäjänä tulee lopettaa. Taiteilijan työ on erikoisosaamista - niin on sydänkirurginkin mutta lääkäriliitto ei aja lääkäripalkkaa kaikille, koska yhteiskunta on rakentunut niin että meillä on jopa pulaa lääkäreistä. Taiteilijoiden erikoisasema yhteiskunnassa tulee tunnustaa koska olemme marginaalinen ammatinharjoittajaryhmä, joka ei koskaan voi työllistyä vapaisiin markkinoihin perustuvassa yhteiskunnassa työn kokonaisvaltaisen mielettömyyden vuoksi. Esimerkiksi vain harva taiteilija lopettaa taiteen tekemisen siirryttyään eläkkeelle - koko ajatuskin on absurdi - taidetta tehdään niin kauan kuin taiteilija elää / haluaa. Vain tunnetusti marginaali osa taiteilijakuntaa saa palkkaa taiteellisesta työstään. Suomi ei ole asiassa maailman poikkeus.

Juha-Pekka Väisänen
käsitetaiteilija (skp)

2) Miten olet valmis ratkaisemaan apurahalla työskentelevien sosiaaliturvaongelmat? Apurahatyöskentely ei kerrytä eläketurvaa eikä sairaus- tai äitiyspäivärahaa. Työterveyshuoltoa ei ole, eikä apurahakausi kartuta myöskään työttömyyspäivärahan edellytyksenä olevaa työssäoloaikaa. Toisaalta apurahat otetaan esimerkiksi asumistukea alentavana tukena huomioon.

VASTAUS:

Apurahalla työskenteleminen tulee sosiaalisilta eduilta rinnastaa työsuhteessa tapahtuvaan työskentelyyn jolta ajalta tulee saada työsuhteenmukaiset sosiaalietuudet - mm. äitiys- tai isyyspäivärahat, eläkkeen tulee kertyä.

Juha-Pekka Väisänen
käsitetaiteilija (skp)

3) Miten olet valmis vahvistamaan taiteen, tieteen ja kulttuurin asemaa nykyisessä, yhä enemmän kaupallistuvassa markkinatalousjärjestelmässä? Onko ratkaisuna taiteilijayrittäjyyden tukeminen, perustulo, taiteilijapalkka vai joku muu - mikä?

VASTAUS:

Suomi on sitoutunut Unescon linjaukseen jossa kulttuuri tulee nostaa yhtä merkittäväksi budjettikysymykseksi kuin talous- ja sosiaalipolitiikka. Kulttuuribudjetin on saatava merkittävästi lisärahoitusta jo seuraavassa hallituksessa. Olen esittänyt taiteilijapalkkaa.

Kuka alkaisi saada taiteilijapalkkaa? Itse olen sitä mieltä että taide on ensinäkin tekijänsä itsensä määrittämää toimintaa ja / tai tulosta siitä. Edellisen taidemäärittelyn kautta kuka tahansa voi olla myös taiteilija jos itsensä ja /tai työnsä haluaa niin määritellä.

Koulutus on yksi kanava tulla taiteilijaksi, joskaan koulutuksen saanut henkilö ei välttämättä lopun elämäänsä toimi taiteilijana - jos koskaan edes päivääkään. Varmaan taiteilijapalkan maksaminen alkaisi vaikuttaa myös heti taidekoulutukseen koska siitä tulisi suora budjettikysymys.

Tärkeää on todeta, että taiteilijaksi pätevöidytään myös itse työn kautta.

Taiteilijapalkkaa maksamaan pitäisi perustaa ammattialaliittojen, valtion ja taiteilijoiden itsensä valvoma elin "Suomen taiteilijapalkkalautakunta", joka tietyn aikavälein tietyin kriteerein jatkaisi / aloittaisi / lopettaisi taiteilijapalkan maksamisen.

Kuvitellaan, että esimerkiksi Suomen taiteilijaseura olisi Suomen taiteilijapalkkalautakunta pistenäyttelyineen ja kriteereineen. Ollakseni konkreettinen esimerkiksi minä automaattisesti olisin tuolloin ilman taiteilijapalkkaa, koska taiteeni on muodoltaan niin komplisoitunutta ettei se ole voinut täyttää Suomen taiteilijaseuran kriteereitä. Olisin jäänyt edellisessä kuvitellussa tilanteessa ilman taiteilijapalkkaa myös sen takia että en ole voinut hyväksyä Taidemaalariliiton mieletöntä organisaatiota joka ei anna vastavalmistuneelle ammattilaiselle edes äänioikeutta omassa liitossaan. Toisaalta olisin saattanut saada taiteilijapalkan korkean koulutustaustani ansiosta.

Minusta taiteilijapalkka määrittelyyn pitäisi lähteä yhtä rohkeasti kuin taiteen määrittelyyn muutenkin - varmaa on se että koskaan emme olisi yksimielisiä vaan joutuisimme loputtomaan keskusteluun ja rajanvetoon. Nykyistä tilannetta parempi olisi tilanne, jossa voisimme käydä keskustelua, problematisoida casejä - oliko jonkin henkilön taiteilijapalkkapäätös vastoin niitä arvoja joilla taiteen tekemistä kulloinkin katsotaan ja määritellään vai ei. Nyt keskustelemme siitä onko taiteilijalla oikeus kelan päivärahaan vai ei.

Olen puhunut Skp:n ajamasta minimipalkkaehdotuksesta 1300 Euroa joka olisi alku taiteilijapalkalle - toki on verrattoman viisasta kysyä miksi taiteilijapalkka ei voisi olla esimerkiksi kultuurialan keskiansio, kulttuurivirkamiehen keskiansio tai vallan jotain muuta. Itse olen keskittynyt enemmän köyhien ja syrjäytettyjen akuutin vääryyden pohtimiseen, joten ajatteluni taiteilijapalkka mallista ja sen konkreettisista käytännöistä ei ole saanut ensisijaa kun olen pohtinut perusturvaa.

Mistä rahoitus - valtion budjetin jakaminen on poliittinen päätöksenteko mosaiikki. josta löytyy rahaa kaikkeen siihen mihin sitä poliittisesti halutaan. Väitän, että emme puhu valtion budjetin perspektiivissä valtavasta menoerästä - emme edes merkittävästä menoerästä. Minun pitäisi teettää tutkijoilla laskelmat jotta voisin olla konkreettisempi. Taiteen ja kulttuurin vaikutuskertoimiahan tunnetusti emme voi esittää koska sitäkään me taiteilijat emme ole saaneet aikaiseksi että voisimme esittää taiteen ja kulttuurin henkisten arvojen tulostaseen vuosittain niin kuin taloudessa ja jopa sosiaalipuolella - leikkausjonojen pituudet, sairastumiset sydäntauteihin jne.

Juha-Pekka Väisänen
käsitetaiteilija (skp)

Juha-Pekka Väisänen
WWW.MANIFESTI.FI

Ei kommentteja:

Tuva Korsström: "Kultur som varumärke och exportvara" (HBL 12.3.2007)

För en dryg vecka sedan släpptes ett förslag till utvecklingsprogram för Finlands kulturexport under åren 2007 2011. Rapporten, som går under det hurtfriska namnet Kultur på export? JAVISST! , är ingen rutinpromemoria. Förslaget går ut på att sammanlagt 228 miljoner euro kanaliseras till utvecklingsprogrammet under den aktuella perioden. Av den summan skulle 64 miljoner euro vara nya resurser. Undervisningsministeriets årliga anslag för export och internationell verksamhet skulle till exempel fördubblas från tio till tjugo miljoner euro.

I expertgruppen bakom förslaget är såväl undervisnings- och utrikesministeriet som finans-, handels- och industri-, arbets- och inrikesministeriet representerade. Det är alltså en auktoritativ församling som målar upp följande vision av finländskt kulturliv år 2011, då miljonsatsningen förhoppningsvis haft effekt: Kulturexporten har blivit en erkänd del av den finska exportverksamheten. Kulturexportens värde har åtminstone tredubblats och de kreativa sektorerna har medfört mångfald i vårt lands näringsstuktur och förbättrat sysselsättningen.

Jämfört med tidigare är kulturen en avgjort tydligare del av Finlandsbilden och varumärket Finland. Den ekonomiska välfärden bland de individer och grupper som är verksamma på kulturfältet har förbättrats tack vare exporten. Kulturexporten uppgår för närvarande till 100 150 miljoner euro per år. Om fyra år skulle summan alltså ha höjts till cirka 500 miljoner euro.

Den föreslagna, massiva satsningen på kulturexport kan ses som kulturminister Saarelas viktigaste testamente till den nya regeringen. Initiativet följer Lissabonfördragets strategi som syftar till att stärka EU:s inre marknad och innan utgången av 2010 göra EU:s företag till världens mest konkurrenskraftiga. Inom EU har kultursektorns lönsamhet vuxit kraftigt under de senaste åren; dess tillväxt har varit över 12 procent snabbare än den allmänna ekonomiska tillväxten inom unionen.

Finland, som är ett litet språkområde och har ett litet publikunderlag, har hittills inte följt den växande trenden, med några få undantag som närmast återfinns inom popmusiken, filmen och spelproduktionen. Man kan förmoda att just de internationellt och kommersiellt gångbara kulturyttringarna musik, film, spel och eventuellt design kommer att bli speciellt prioriterade områden i den nya exportsatsningen. Rapporten innehåller inte desto mindre en mängd konkreta förslag för alla kulturformer. För litteraturens del föreslås till exempel bättre exportåtgärder för facklitteratur, barnböcker och serier samt en synlig insats vid Frankfurtmässan med Finland som temaland år 2011. En växande kulturexport tjänar uppenbarligen minst två syften. Dels rör det sig om ekonomi, dels om prestige det som i den finskspråkiga rapporten betecknas med ordmonstret Suomi-brändäys . För Finlandsbilden är också en begränsat lönsam export av elitkultur en framgång. Våra utrikesbeskickningar som hittills koncentrerat sin kulturverksamhet mest på den här typen av export kommer i framtiden antagligen också att få promovera masskultur.

Kulturexporten är alltså något som under de närmaste åren kommer att skapa synergi mellan olika ministerier och näringslivet, och som förväntas ge undervisningsministeriet kännbart ökade anslag för internationell verksamhet. Men kommer satsningen i motsvarande grad att öka anslagen för själva substansen: den verksamhet som konstnärerna själva utövar?

Rapporten betonar att man bör söka en lösning på copyrightfrågor och den beskattningsproblematik som uppstår på grund av konstnärernas ojämna inkomster.

Ökad kulturexport ökar också de vanligtvis kortvariga toppinkomsterna för artister av typ Lordi, som emellertid redan om några år kan ha försvunnit från världsarenorna.

Exportentusiasmen inom statsförvaltningen kan leda till positiva synergieffekter men också till byråkratiskt dubbelarbete. Förhoppningsvis äter undervisningsministeriets nygrundade exportavdelning inte upp de redan nu njugga anslagen för sakkunniga och erfarna äldre aktörer på fältet, som informationscentren Fili, Frame och Design Forum och Finlands kulturinstitut världen över.

Tuva Korsström

09-1253 229, tuva.korsstrom@hbl.fi

VECKANS FIGUR

Ett inte alldeles perfekt stipendiesystem

Finland har, som en typisk nordisk välfärdsstat med liten hemmamarknad, ett statligt stödsystem för konstnärer. År 2005 åtnjöt 551 konstnärer statens arbetsstipendier, vilket utgör tre procent av landets hela konstnärskår.

Konstnärsstipendierna är skattefria och år 2005 gav de en årsinkomst på 14 782 euro. Samma år uppgick hela summan för konstnärsstipendier till 7,3 miljoner euro eller omkring två procent av statens konst- och kulturbudget.

Av veckans figur framgår det vilka konstnärsgrupper som är de största mottagarna av stipendier. Det är dessa konstnärer som har de största svårigheterna att kombinera sin konstutövning med andra förvärvsinkomster och som heller inte kan få sin utkomst på sin konst, hur kvalitativt högtstående den än må vara.

På senare tid har konstnärerna och forskarna som drabbas av liknande missförhållanden riktat uppmärksamheten på att stipendiesystemet lämnar dem utanför pensionsskyddet och alla former av socialskydd. Ett lagförslag som skulle ha åtgärdat missförhållandena förföll i höstas eftersom det ansågs för dyrt både för statliga, kommunala och privata stipendiefinansiärer. Lagförslaget skulle ha krävt en höjning på 25 procent av de statliga stipendieanslagen, alltså en betydligt lägre summa än det föreslagna export­tillägget på 10 miljoner euro (se ovan).

Tuva Korsström

[Figurens rubrik:]

Mottagare av statens konstnärsstipendier 2002-2005

[Figurens text:]

Bildkonst 22%

Teater 12%

Fotografi 4%

Cirkus 1%

Musik 17%

Arkitektur 4%

Film 6%

Hantverk. design 6%

Kritik 3%

Dans 5%

Litteratur 20%

Källor: Pauli Rautiainen: Taiteilija-apurahajärjestelmän toimivuus ja koettu vaikuttavuus. Taiteen keskustoimikunta. www.tatusotu.blogspot.com

Matti Apunen: "Artistin apea valitus" (Aamulehti 11.3.07)

Matti Apunen: "Artistin apea valitus" (Aamulehti 11.3.07)

Blogiarkisto